ویزای ملی شنگن (National Visa) که به ویزای نوع D شنگن نیز معروف است اختصاصا برای افرادی صادر می‌شود که برای تحصیل، کار و یا اقامت دائمی باید در یکی از کشورهای این منطقه اقامت داشته‌ باشند. به بیان دیگر، ویزای ملی شنگن برای افرادی صادر خواهد شد که برای هدفی خاص (همچون بیزینس و یا تحصیل) و برای مدت زمانی طولانی نیاز به اقامت در یکی از کشورهای اروپایی دارند و پس از اتمام مدت مشخص شده، به کشور خود بازخواهند گشت. بر این اساس می‌توان ویزای نوع D شنگن را به دو دسته سینگل و مولتی تقسیم بندی کرد.

 ویزای نوع D شنگن – سینگل

ویزای ملی شنگن می‌تواند در مواردی همچون افرادی که با هدف استفاده از خدمات درمانی قصد اقامت محدود برای دوره‌ای تعیین‌شده در یکی از کشورهای عضو ناحیه شنگن را دارند و پس از آن به کشور خود بازخواهند گشت، به صورت یک بار ورود صادر شود

ویزای نوع D شنگن – مولتی

اما با ویزای چند بار ورود نوع D، فرد بدون نیاز به اخذ هرگونه ویزای دیگری در اروپا اجازه دارد بدون محدودیت به‌ تمامی کشورهای حوزه شنگن سفر کند. افراد زیر می‌توانند برای این نوع از ویزا اقدام نمایند:

  • دانشجویان بین‌المللی که درصدد آغاز تحصیل تمام‌وقت در یکی از مقاطع تحصیلی در کشورهای عضو شنگن هستند. برای این افراد ویزای یک ‌ساله صادر می‌شود که قابل تمدید است.
  • دانشجویان خارجی که برای پیگیری پروژه‌های تحقیقاتی تحت شرایط خاص و برای مدتی مشخص به کشوری در حوزه شنگن سفر می‌کنند.
  • پروژه و یا فعالیت‌های علمی و آموزشی در یک مرکز تحقیقاتی یا موسسه معتبر آموزشی در هریک از کشورهای حوزه شنگن: البته این ویزا با بررسی دقیق سوابق علمی فرد و اعضای خانواده‌اش صادر می‌شود .
  • افراد متخصصی که به منظور به اشتراک گذاشتن تخصص خود به کشوری در منطقه شینگن سفر می‌کنندکه ورزشکاران، هنرمندان یا هر حرفه و تخصصی دیگر در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.
  • موارد اضطراری هم‌چون شرایط حاد پزشکی که فرد نتواند پس از اتمام مهلت ویزای ملی و برای مدتی مشخص منطقه شنگن را ترک نماید.

به هنگام درخواست و به اصطلاح اپلای کردن ویزای شنگن، بهتر است از سفارت کشوری که قصد دارید بیشترین زمان سفر خود را به آن اختصاص دهید اقدام کنید.